Talk > Mariusz Kozak • Why do we move to music?

07.12.2018 10:30
Campus Foz

Ao clicar aqui, o conteúdo irá ser traduzido pelo Microsoft Translator.
By clicking here, the content will be translated by Microsoft Translator.

07.12.2018 10:30 Talk > Mariusz Kozak • Why do we move to music? Link: https:///pt/central-eventos/talk-mariusz-kozak-why-we-move-music

Como Chegar / How to Arrive
Universidade Católica Portuguesa - Porto | Campus Foz

Talk > Mariusz Kozak
Porque nos movemos com a música? (E porque “musicamos” o movimento?)
Why do we move to music? (Why do we music to move?)

07 dez | 10h30 - 11h30
Sala EA-118

Em todo o mundo, a música é acompanhada por movimento. O movimento humano é obviamente necessário para produzir sons, mas os ouvintes também se envolvem em actividades corporais em resposta a esses sons, seja na forma de dança ou de gestos mais subtis, como bater os pés. No entanto, a questão de o porquê desta condição — uma questão tão simples a ponto de parecer ingénua — permanece em grande parte sem resposta. Nesta palestra vou oferecer uma possível explicação baseada numa perspectiva extraída da cognição incorporada, e também considerar o seu inverso: talvez não seja tanto que nos movamos com a música, mas que participamos em actividades musicais a fim de estruturar nossos movimentos na música de um modo particular.

The world over, music is accompanied by movement. Human movement is obviously necessary to produce sounds, but listeners also engage in bodily activity in response to those sounds, whether in the form of dance or more subtle gestures, like tapping their feet. However, the question of why this would be the case––a question so simple as to seem naïve––largely remains unanswered. In this talk I will offer one possible explanation based on a perspective drawn from embodied cognition, and also consider its reverse: perhaps it is not so much that we move to music, but that we participate in musical activities in order to structure our movements in a particular way.

Mariusz Kozak é professor em música na Universidade de Columbia, NY. A sua investigação centra-se em questões de interpretação e significado na música/arte contemporânea, o desenvolvimento e as bases cognitivas da experiência musical, e a fenomenologia das interacções corporais no comportamento musical. No seu trabalho, ele cruza abordagens experimentais da cognição incorporada com a fenomenologia e análise musical, em particular usando tecnologia de captura de movimento (mocap) para estudar os movimentos de artistas e ouvintes. As suas publicações aparecem em revistas especializadas como o Music Theory Spectrum e Music Theory Online, entre outras. Actualmente, trabalha numa monografia, intitulada Enacting Musical Time, que examina como a compreensão e a experiência dos ouvintes do tempo musical são moldadas por acções e gestos corporais.

Fez um pós-doutoramento na Jacobs School of Music da Universidade de Indiana. E como violinista, apresentou-se com a Filarmónica de Rochester, a Orquestra Sinfónica do Novo México, a Ópera de Santa Fé e a Sinfónica de Santa Fé. Depois de um período com uma banda country de Chicago, ele continua a tocar nos seus tempos livres.

Mariusz Kozak in Assistant Professor of Music at Columbia University. His research focuses on the emergence of musical meaning in contemporary art music, the development and cognitive bases of musical experience, and the phenomenology of bodily interactions in musical behavior. In his work, he bridges experimental approaches from embodied cognition with phenomenology and music analysis, in particular using motion-capture technology to study the movements of performers and listeners. His articles have appeared in Music Theory Spectrum and Music Theory Online, among others. He is currently working on a monograph, titled Enacting Musical Time, which examines how listeners' understanding and experience of musical time are shaped by bodily actions and gestures.
Prior to coming to Columbia University he was a postdoctoral scholar at the Indiana University Jacobs School of Music.

As a violinist, Kozak has performed with the Rochester Philharmonic, the New Mexico Symphony Orchestra, the Santa Fe Opera, and the Santa Fe Symphony. After a stint with a Chicago-based country band, he continues to fiddle around in his spare time.